Franciszek Streitt | <i>WĘDROWNI MUZYKANCI, PRZED 1880</i> | olej, deska | 21.7 x 42 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Streitt Franciszek

nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Streitt Franciszek

stempel

stempel

  • Tytuł:   WĘDROWNI MUZYKANCI, PRZED 1880
  • Artysta:  Franciszek Streitt
  • Wymiary :  21.7 x 42 cm
  • Technika:  olej, deska
  • Wywoławcza: 45 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


     

    sygn. p.d.: F. Streitt.

    Na odwrocie stempel: Karl Anwander |München | Fabrik & Handlung | von | Zeichnen & Malutensilen. Napis ołówkiem: /../ Streitt /.../ | Nr 49.

    Nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Streitt Franciszek | pol. Maler | geb. 24.11.1839 Brody | Galiz.) | gest. 29.12.1890 München.

    Obraz jest doskonałym przykładem twórczości Streitta, łączącym wszystkie zalety jego realistycznej sztuki: narracyjny charakter przedstawionej sceny - równocześnie smutnej i zabawnej, dopowiedzianej w każdym szczególe oraz nastrojowy, wrażliwie potraktowany pejzaż, świetną charakterystykę gestu i ruchu postaci, harmonijny koloryt i staranne, wyniesione ze szkoły wiedeńskiej, wykończenie całości. Motyw wędrownych muzykantów przewijał się przez całą monachijską twórczość artysty, powracając w obrazach o różnych układach kompozycyjnych, różnym opracowaniu i nastroju (porównaj np. obraz z roku 1879 na stronie: http//www.agraart.pl).
Franciszek Streitt (1839 - 1890)

Franciszek Streitt  w latach 1856-1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, a następnie w Akademii wiedeńskiej u Eduarda Engertha. W roku 1871 osiadł na stałe w Monachium, dzieląc pracownię z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem. Z Monachium wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry.

We wcześniejszym okresie - jak przystało na ucznia Matejki - malował kompozycje historyczne, ale o zabarwieniu rodzajowym (Pożegnanie syna wyruszającego na wyprawę wiedeńską). Później, już w Monachium malował portrety i pejzaże oraz - przede wszystkim - rodzajowe sceny z małych polskich miasteczek czy wsi - jarmarki, wędrownych muzykantów, obozowiska Cyganów. Chętnie malował też nieco sentymentalne scenki z dziecięcymi bohaterami. W jego pracach dużą rolę odgrywała anegdota, dopowiedziana jeszcze opisowym, literackim tytułem; Zakazany owoc, Pociecha matuli, Bez jutra czy Ostatnia krówka.

Obrazy artysty „pokazujące z największą wiernością życie ludu polskiego /../, znalazły jak najżywsze uznanie“ i cieszyły się znacznym powodzeniem, a wiele z nich trafiało na angielski bądź amerykański rynek sztuki.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
09 12 201267 45 000 PLN - EURO   USD   PLN