Władysław Podkowiński | <i>NA SPACERZE, 1892</i> | olej, płótno | 67.5 x 44.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

zbliżenie sygnatury

zbliżenie sygnatury

  • Tytuł:   NA SPACERZE, 1892
  • Artysta:  Władysław Podkowiński
  • Wymiary :  67.5 x 44.5 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 80 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  



    sygn. cienkim pędzlem l.d.: MOKRA WIEŚ | 1892 PODKOWIŃSKI

     

    Pejzaż, określony tu umownym tytułem Na spacerze, należy do większego zespołu obrazów Władysława Podkowińskiego malowanych latem 1892 roku w okolicach Mokrej Wsi i Chrzęsnego i pokazanego jesienią tegoż roku na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. 

    W Mokrej Wsi i Chrzęsnem artysta spędzał letnie wakacje dwukrotnie, w latach 1891 i 1892. Te, położone w pobliżu Radzymina, majątki były posagowym dziedzictwem dwu panien Koskowskich, które zostały żonami malarzy: Stanisława - Juliana Maszyńskiego, Ewa - Miłosza Kotarbińskiego. Podkowiński, zaprzyjaźniony tak z Maszyńskim, jak Kotarbińskim i często przez nich zapraszany malował tu liczne pejzaże, pogodne "sceny z wakacji" oraz portrety członków rodzin Koskowskich, Maszyńskich i Kotarbińskich - w tym obu sióstr, Stanisławy i Ewy. Tę ostatnią, żonę przyjaciela i matkę dwóch synów, artysta pokochał tragiczną, odrzuconą miłością, miłością wokół której miała z czasem urosnąć niepotwierdzona legenda łącząca się z jego późniejszym obrazem Szał uniesień (1893).

    Tymczasem jednak malował impresjonistyczne, rozświetlone słońcem pejzaże, o których tak pięknie pisała Elżbieta Charazińska: "Obrazy te nas zadziwiają; Podkowiński /.../ całkowicie ulega urodzie pejzażu, wyrusza w plener ze sztalugą i płótnami, chwytając na gorąco przypadkowe skrawki natury. Były nimi ukwiecone łąki, stawy, zakątki ogrodów. Kompozycje narzucała sama natura, którą starał się odtwarzać wiernie, ulegając światłu słońca rozjaśniającemu paletę". W Mokrej Wsi i Chrzęsnem powstały, zaliczane do najlepszych pejzaży artysty, m.in. obrazy Łubin w słońcu, Chłopiec w stawie - Mokra Wieś, Poranek - Sad w Chrzesnem, Spotkanie czy Dzieci w ogrodzie

    Wówczas powstał także prezentowany tu pejzaż, który - dotąd szerzej nieznany - przez lata pozostawał w zbiorach prywatnych, a teraz szczęśliwie powraca jako, swego rodzaju, odkrycie. Sądzić należy, że był jednym z obrazów pokazanych na, wzmiankowanej wyżej, wystawie w Zachęcie w roku 1892. Jest - być może - tożsamy z wymienionym w recenzji wystawy obrazem Sadzawka

    Obraz przedstawia "wycinek natury", ujęty w kulisę gałązek i ożywiony postacią samotnej damy w białej sukni. Jego urodę podkreśla niebanalna kompozycja z podniesionym horyzontem, gra świateł i półcieni, koloryt oparty na tonach chłodnej zieleni, błękitu i fioletów rozjaśnionych jasnymi, żółciejącymi smugami. Wspólna i charakterystyczna dla innych obrazów z tego czasu jest także grudkowata, rozwibrowana faktura malarska.

    Porównaj: 
    - E. Charazińska, Władysław Podkowiński. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, s. 22, 24, 29 (o pejzażach), s. 108, nr kat. 62 (Sadzawka). 

    Obraz z prawem wywozu za granicę. 

Władysław Podkowiński (1866 - 1895)

Władysław Podkowiński (Warszawa 1866 - Warszawa 1895) - malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów, znany jako autor głośnego obrazu Szał uniesień. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona (1882-1885), następnie w roku akademickim 1885/1886 kontynuował je w Akademii petersburskiej u batalisty B.P. Willewaldego. Wróciwszy do Warszawy wynajął pracownię wspólnie z zaprzyjaźnionym Józefem Pankiewiczem. W roku 1889 obaj wyjechali do Paryża, gdzie zetknęli się z malarstwem impresjonistów, co oddziałało na ich późniejszą twórczość. Po powrocie do kraju (styczeń 1890) artysta przebywał w Warszawie i w wiejskich majątkach przyjaciół malarzy - w Chrzęsnem, w Mokrej Wsi, a także w Sobótce w Sandomierskiem.

Malował wówczas impresjonistycznie traktowane, czasem ożywiane sztafażem,  pejzaże, widoki miejskie i portrety. Od roku 1892 tworzył także odmienne w kolorycie i nastroju kompozycje o treściach symbolicznych i literackich - Taniec  szkieletów (1892), Szał uniesień (1893), Marsz żałobny Chopina (1894). Ponadto, począwszy od roku 1884, artysta przez lata współpracował jako rysownik z warszawskimi czasopismami "Wędrowcem" i "Tygodnikiem Ilustrowanym".

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
04 12 201115 80 000 PLN 340 000 PLN EURO   USD   PLN