Aleksander Gierymski | <i>SZKICE DO OBRAZU ANIOŁ PAŃSKI, OK. 1889 </i> | ołówek, kredka czarna, tusz, gwasz | 30.8 x 26 cm

  • Tytuł:   SZKICE DO OBRAZU ANIOŁ PAŃSKI, OK. 1889
  • Artysta:  Aleksander Gierymski
  • Wymiary :  30.8 x 26 cm
  • Technika:  ołówek, kredka czarna, tusz, gwasz
  • Wywoławcza: 12 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


     

    wymiary w świetle passe-partout

    sygn. kredką p.d.: A G.

    Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego.

    Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. 

    W 1939 kolekcja K. Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.

     

    Rysunek jest jednym z licznych studiów i szkiców, które powstały w związku z zamierzoną dużą kompozycja malarską - obrazem „Anioł Pański” malowanym w 1890 dla znanego kolekcjonera Ignacego Korwin-Milewskiego (w zbiorach MNW; olej, płótno, 223,5 x 168 cm).

    Duży zespół rysunkowych szkiców do „Anioła Pańskiego” był pokazany w 1902 na pośmiertnej wystawie prac artysty i jest wymieniony w jej katalogu. Enigmatyczny zapis nie pozwala jednak jednoznacznie stwierdzić czy był wśród nich interesujący nas rysunek (patrz katalog: „Wystawa pośmiertna prac śp. Aleksandra Gierymskiego w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem”, [tekst polski i rosyjski], Warszawa 1902, s. 13-15, nr kat, 152-157 („Szkice rysunkowe do Anioła Pańskiego”, własność spadkobierców artysty Stanisława i Marii Kuczborskich; z adnotacją: do nabycia)

    Rysunek reprodukowany i opisany w:

    - J. Starzyński, „Aleksander Gierymski”, Warszawa 1967, s. 37-38, il. 186 (porównaj też il. 91, tabl. XVII, il. 183, 184, 185.

     

     
Aleksander Gierymski (1850 - 1901)

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
18 03 20122 12 000 PLN 30 000 PLN EURO   USD   PLN