Juliusz Kossak | <i>FARYS, 1898</i> | akwarela, ołówek, papier | 46 x 68.5 cm

  • Tytuł:   FARYS, 1898
  • Artysta:  Juliusz Kossak
  • Wymiary :  46 x 68.5 cm
  • Technika:  akwarela, ołówek, papier
  • Wywoławcza: 39 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


     

    sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1898

    Akwarela oprawiona w tzw. wiedeńskie passe-partout, w bogatej ramie, za szkłem. Na odwrocie oprawy nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak. Przedmieście 7. |Autor: Juliusz Kossak | Tytuł: Farys

     

    Czarny mój rumak jak burzliwa chmura,

    Gwiazda na czole jego jak jutrzenka błyska,

    Na wolę wiatrów puścił strusiej grzywy pióra,

    A nóg białych polotem błyskawice ciska.

    Pędź latawcze białonogi, 

    Góry z drogi, lasy z drogi!

    ....... 


     

    Obraz reprodukowany w:

    - St. Witkiewicz, Juliusz Kossak, Warszawa 1900, il. na s. 204.


    Temat obrazu - przedstawiającego konnego Araba pokonującego w szalonym pędzie pustynię - inspirowany jest wierszem Adama Mickiewicza pt. „Farys, Kasada na cześć Emira Tadż-Ul-Fechra ułożona, Janowi Kozłow na pamiątkę przypisana” (1828; druk Petersburg 1829), który  poeta napisał na cześć Wacława Rzewuskigo, Emira Tadż ul-Fehr, legendarnej postaci polskiego romantyzmu. 

    Kossak malował ten motyw kilkakrotnie w różnych ujęciach i wariantach kompozycyjnych (porównaj m.in.: K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, il. 418, 419, 420, 421) Obrazy inspirowane tym poematem malowali także January Suchodolski czy Wojciech Kossak. 

    Wacław Rzewuski (1785-1831) syn Seweryna, zamiłowany orientalista, nauczył się języka tureckiego i arabskiego. W latach 1817-20 przebywał w Turcji i krajach arabskich, gdzie przybrał imię Emir Tadż ul-Fehr, tj. „Wieniec Sławy”. Powróciwszy do kraju zamieszkał wśród Kozaków w Sawraniu na Podolu. Z własnym oddziałem wziął udział w powstaniu listopadowym. Zaginął bez śladu po bitwie pod Daszowem 14 V 1831. Był jedną z legendarnych postaci romantyzmu polskiego, bohaterem nie tylko mickiewiczowskiego „Farysa”, ale i „Dumy o Wacławie Rzewuskim”, poematu Juliusza Słowackiego (druk Paryż 1833)

     
Juliusz Kossak (1824 - 1899)

Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2 połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników "Pieśni o ziemi naszej" Wincentego Pola, "Trylogii" Henryka Sienkiewicza, "Pana Tadeusza" i poematów Adama Mickiewicza.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
03 06 201236 39 000 PLN 50 000 PLN EURO   USD   PLN