Władysław Podkowiński | <i>ZAUŁEK PARYSKI, 1889</i> | pastel, papier | 42.5 x 32.5 cm

  • Tytuł:   ZAUŁEK PARYSKI, 1889
  • Artysta:  Władysław Podkowiński
  • Wymiary :  42.5 x 32.5 cm
  • Technika:  pastel, papier
  • Wywoławcza: 90 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  



    42,5 x 32,5 cm (w świetle passe-partout)

    sygn. białą kredką p.d.: PODkowiński

    W załączeniu ekspertyza p. Elżbiety Charazińskiej, autorki monograficznej wystawy Władysława Podkowińskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 1990. 

    Według autorki ekspertyzy obraz powstał wiosną 1889. Podkowiński - dotąd przede wszystkim rysownik i malarz realista - po przyjeździe do Paryża i „zetknięciu się z rozwibrowaną i feerycznie kolorową sztuką impresjonistów podjął próby z malarstwem olejnym, akwarelą i pastelem. [Prezentowany] pastel dowodnie przedstawia zmagania rysownika (twardy rysunek utrzymujący kolor) z malarzem. Zadziwia smak kolorystyczny widoczny w wyważonych drobnych niuansach barwnych plamek i kresek. Przełamujących monotonię plam barwnych wypełniających ostre kontury. Studium to poszerza naszą wiedzę o twórczości Podkowińskiego w czasie jego największego przełomu artystycznego.“

Władysław Podkowiński (1866 - 1895)

Władysław Podkowiński (Warszawa 1866 - Warszawa 1895) - malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów, znany jako autor głośnego obrazu Szał uniesień. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona (1882-1885), następnie w roku akademickim 1885/1886 kontynuował je w Akademii petersburskiej u batalisty B.P. Willewaldego. Wróciwszy do Warszawy wynajął pracownię wspólnie z zaprzyjaźnionym Józefem Pankiewiczem. W roku 1889 obaj wyjechali do Paryża, gdzie zetknęli się z malarstwem impresjonistów, co oddziałało na ich późniejszą twórczość. Po powrocie do kraju (styczeń 1890) artysta przebywał w Warszawie i w wiejskich majątkach przyjaciół malarzy - w Chrzęsnem, w Mokrej Wsi, a także w Sobótce w Sandomierskiem.

Malował wówczas impresjonistycznie traktowane, czasem ożywiane sztafażem,  pejzaże, widoki miejskie i portrety. Od roku 1892 tworzył także odmienne w kolorycie i nastroju kompozycje o treściach symbolicznych i literackich - Taniec  szkieletów (1892), Szał uniesień (1893), Marsz żałobny Chopina (1894). Ponadto, począwszy od roku 1884, artysta przez lata współpracował jako rysownik z warszawskimi czasopismami "Wędrowcem" i "Tygodnikiem Ilustrowanym".

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
03 06 201235 90 000 PLN 110 000 PLN EURO   USD   PLN