Ryszard Winiarski | <i>DEKORACJE DO TRAGEDII OPTYMISTYCZNEJ, 1973-1975</i> | akryl, ołówek, sklejka | 21.2 x 20.2 cm

  • Tytuł:   DEKORACJE DO TRAGEDII OPTYMISTYCZNEJ, 1973-1975
  • Artysta:  Ryszard Winiarski
  • Wymiary :  21.2 x 20.2 cm
  • Technika:  akryl, ołówek, sklejka
  • Wywoławcza: 5 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


     

    Cztery współoprawne projekty dekoracji.

     

    technika i wymiary każdej pracy: akryl, ołówek, sklejka, 21,2 x 30,2 cm

    oznaczone kolejno od 1 do 4 (cyfry zatarte, na licach l.g.)

    na każdej na odwrocie na sklejce sygn.: winiarski | dekoracja do TRAGEDII OPTYMISTYCZNEJ 

     

    W latach 1967-77 Winiarski realizował prace scenograficzne, m.in. do takich sztuk, jak Medea Eurypidesa, Makbet i Otello Szekspira, Tragedia optymistyczna Wsiewołoda Wiszniewskiego.

    Premiera Tragedii optymistycznej ze scenografią Ryszarda Winiarskiego odbyła się w Teatrze Polskim w Warszawie w styczniu 1973, a następnie w 1975 w Teatrze Telewizji.

     

     

Ryszard Winiarski (1936 - 2006)

Ryszard Winiarski (Lwów 1936 - Warszawa 2006) ukończył w 1959 Politechnikę Warszawską i podjął studia malarskie w ASP w Warszawie (1960-1966). Pod koniec studiów, w 1965 sformułował własny program artystyczny i zrealizował pierwsze prace z serii pt. „Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych“. Otrzymał za nie I nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966. Jako stałe moduły prac przyjął kwadraty w kolorach czerni i bieli, których kolejnością i rozmieszczeniem rządzi przypadek - rzut kostką do gry, losowanie lub wybór liczb przypadkowych. W 1970 wprowadził do swych prac trzeci wymiar w formie obrazów przestrzennych lub jako iluzję przestrzeni uzyskaną przez wykreślanie perspektywy linearnej. W 1971 powstały pierwsze obrazy z wmontowanymi lustrami. Od 1972 artysta aranżował też „gry“ z udziałem widzów, którzy stosując jego środki i metodę wypełniali płaszczyznę czy pomieszczenie własną „wystawą“. Od ok. 1983 Winiarski włączył do swych prac elementy znaczeniowe, symboliczne i odwołujące się do emocji, jak kształt krzyża, naturalne materiały i zabiegi na nich, np. gięcie (instalacje: Geometria w stanie napięcia, 1984, Czarny kwadrat czyli fruwająca geometria, 1984, Hommage dla Henryka Stażewskiego, 1989). Równolegle artysta od 1960 uprawiał scenografię teatralną, będąc autorem kilkudziesięciu realizacji w tej dziedzinie w teatrach całej Polski. Uczestniczył w wielkiej liczbie wystaw w Polsce i za granicą, w tym: Biennale w Sao Paulo 1969, I i II Biennale des Konstruktivismus, Norymberga 1969 i 1971, Konstrukcja w procesie, Łódź 1981 i Monachium 1985. Zmarł 4 grudnia 2006 w Warszawie.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
03 06 201286 5 000 PLN - EURO   USD   PLN