Henryk Stażewski | <i>NR 12, 1979</i> | akryl, sklejka | 60 x 60 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

nalepka

nalepka

  • Tytuł:   NR 12, 1979
  • Artysta:  Henryk Stażewski
  • Wymiary :  60 x 60 cm
  • Technika:  akryl, sklejka
  • Wywoławcza: 35 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


     

    sygn. na odwrocie: nr. 12 | 1979 | H. Stażewski. 

    Nalepka: Galerie Franz Swetec | Harffstrasse 40, 4000 Dusseldorf | Telefon 0211 | 78 65 67 | Kunstler Henryk Stażewski | Titel „Nr. 12 - 79“ | Technik: Acryl/Hartfaser | Grosse: 60/60 cm Jahr 1979.

    Ślad pieczątki z nieczytelnym napisem.

    Obraz wystawiany i opisany:
    - Wyst. Polsky konstruktivismus Polish Constructivism, Muzea Milana Dobeśa 19 I - 6 III 2011;
    - Kat. wydany przez Galerie vytvarneho umeni v Ostrave, wstęp Sebastian Dudzik, s. 4, il. barwna.

Henryk Stażewski (1894 - 1988)

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
17 03 201393 35 000 PLN 45 000 PLN EURO   USD   PLN