Jan Berdyszak | <i>KŁODA, 1991</i> | akryl, tektura | 70.5 x 91.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

napis autorski na odwrociu

napis autorski na odwrociu

  • Tytuł:   KŁODA, 1991
  • Artysta:  Jan Berdyszak
  • Wymiary :  70.5 x 91.5 cm
  • Technika:  akryl, tektura
  • Wywoławcza: 10 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  


     

    sygn. oł. p.d.: JAN | BER | DYSZ | AK | 1991

    na odwrocie napis autorski śr.g.: JAN BERDYSZAK | KŁODA | 1991 | akryl tektura

     

    Praca należy do większego cyklu prac pt. „Belki“, nad którym artysta pracował w latach 1977-91. Należą do niego zarówno prace malarskie (Belki krzyża, 1977-88), jak instalacje przestrzenne z użyciem drewna, szkła itp. oraz prace studyjne wykonywane w różnych technikach. Jednym z takich studiów jest oferowana praca, będąca wizualizacją czy przybliżeniem wzajemnych relacji form w przestrzeni. Cykl „Belki“ był prezentowany na osobnych wystawach artysty, m.in.: Jan Berdyszak. Belki 1977-1991, Galeria Studio, Warszawa I-II 1992.

Jan Berdyszak (1934 - 2014)

Jan Berdyszak studiował rzeźbę w PWSSP w Poznaniu w 1952-58, równolegle podejmując samodzielne próby malarskie i graficzne. Już od wczesnego okresu jego twórczość skupiała się na zagadnieniach przestrzeni. W cyklu „Koła podwójne“ (1962-64 i 1967-69) dokonał przełamania konwencji malarskiego prostokąta. Obrazy składały się z dwóch kół, zestawionych pionowo jedno nad drugim, pokrytych poruszonymi, kontrastowymi formami, które tworzyły prze-strzeń wewnętrzną w ramach kompozycji. Kolejnym etapem poszukiwań było wprowadzenie do obrazu przestrzeni rzeczywistej w postaci otworu wyciętego w płótnie. Od 1967 przestrzeń ingerująca w materię malowidła zyskała „uwolnienie“ przez fakt podziału obrazu na oddzielne części, które eksponowane były w różnych zestawieniach (symetrycznie, antytetycznie, prostopadle do siebie w narożniku sali itp.). O ile dotąd eksperymentom malarsko-przestrzennym Berdyszaka towarzyszyła grafika (gipsoryty, drzeworyty, zwłaszcza cykl „Kompozycje kół“), to w tym momencie malarstwo spotkało się z rzeźbą. Z tego samego okresu pochodzą wieloczęściowe, rozkładane, przewidziane do dowolnego zestawiania formy z barwnej, emaliowanej blachy. Od końca lat 60. powierzchnie malarskie Berdyszaka stały się płaskie, formy ostro zdefiniowane. Artysta podejmował próby transponowania na język wizualny pojęć otwartości, nieskończoności, potencjalności itp., zakorzenionych w myśli filozoficznej Wschodu. Jednocześnie w cyklu „Obszary koncentrujące“ (1973-80) proponował formy skłaniające widza do medytacji. Obiekty z szyb i pleksiglasu pn. „Przezroczyste“ (1970-78) był kontynuowany w instalacjach z lat 80. i 90. Od 1990 artysta tworzył cykl „Passe-partout“, realizowany w formie obiektów, instalacji, grafik i in. Są to obiekty powtarzające formę oprawy ryciny, lecz z pustym otworem eksponującym otoczenie. Twórczość Berdyszaka obejmuje także akcje efemeryczne, wielkie ilości szkiców rysunkowych oraz tekstów pisanych i wypowiadanych z okazji różnych spotkań, prelekcji, prezentacji itp. Od 1965 wykładał on w macierzystej uczelni (od 1996 ASP). Od początku równolegle z twórczością głównego nurtu uprawiał scenografię teatralną (współpracował m. in. z teatrem „Marcinek“ w Poznaniu).

Zmarł 18 września 2014

 

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
17 03 201386 10 000 PLN - EURO   USD   PLN