Alfred Wierusz-Kowalski | <i>W OCZEKIWANIU NA PANA. MARIASZ DYSZLOWY, 1876</i> | olej, płótno naklejone na tekturę | 32 x 39.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

obraz w ramie

obraz w ramie

  • Tytuł:   W OCZEKIWANIU NA PANA. MARIASZ DYSZLOWY, 1876
  • Artysta:  Alfred Wierusz-Kowalski
  • Wymiary :  32 x 39.5 cm
  • Technika:  olej, płótno naklejone na tekturę
  • Wywoławcza: 80 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


     

    sygn. l.d.: A Kowalski 76

    Obraz powstał w pierwszych latach pobytu Wierusza-Kowalskiego w Monachium, w okresie jego studiów u Józefa Brandta. Artysta malował wówczas wiele podobnych scen rodzajowych o szczególniej rozbudowanej anegdocie (Zwózka zboża, Kucie koni, Rekwizycja, Wymuszony całus, Ciekawa nowina itp.).

    Podobnie ujęty motyw pogodnej sceny rodzajowej - z końmi, psami, bryczką, woźnicą i jego towarzyszem grającymi w karty przed bramą dworskiego parku - znamy także z obrazu Mariasz dyszlowy, reprodukowanego w roku 1876 w czasopiśmie "Kłosy" (nr 584).

    Natomiast sama sceneria kompozycji - z murowanymi słupami przy parkowej bramie - powtarzała się w obrazach artysty aż do późnych lat jego twórczości (np. w obrazie Postój przed bramą do parku; kat. Agra-Art, czerwiec 2005).

     

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)

Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium.
Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta.
Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej.
Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
09 06 201326 80 000 PLN 110 000 PLN EURO   USD   PLN