Wojciech Kossak | <i>ŻOŁNIERZE NAPOLEOŃSCY PRZY OGNISKU, 1896 </i> | olej, płótno | 99 x 62.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

stempel na odwrocie

stempel na odwrocie

orzeczenie na odwrocie

orzeczenie na odwrocie

  • Tytuł:   ŻOŁNIERZE NAPOLEOŃSCY PRZY OGNISKU, 1896
  • Artysta:  Wojciech Kossak
  • Wymiary :  99 x 62.5 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 25 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


     

    Fragment panoramy BEREZYNA

    olej, płótno (2 bryty łączone w 3/4 wysokości)

     

    Na krośnie 3 stemple: R. ALEKSANDROWICZ | Skład papieru i przyborów malarskich | w Krakowie, Pl. Matejki. Hotel Centralny. Ponadto stemple odnoszące się do wymiarów krosna - odpowiednio: 99 i 62.  

    Na odwrocie orzeczenie dra Kazimierza Buczkowskiego wystawione w Krakowie 27 VII 1953 r. (maszynopis podpisany i potwierdzony stemplami imiennymi).

     

    Panoramę Berezyna, przedstawiającą dramatyczny odwrót wojsk Wielkiej Armii spod Moskwy i ich przejście przez Berezynę w dniu 28 listopada 1812, malował Wojciech Kossak, wspólnie z Julianem Fałatem i zespołem, od grudnia 1894 do kwietnia 1896 r. Kossak (któremu pomagał Kazimierz Pułaski) był autorem niemal całości kompozycji figuralnej; Fałat namalował grupę przy moście dla pieszych i cały pejzaż (przy współpracy Jana Stanisławskiego, Antoniego Piotrowskiego i Michała Wywiórskiego). Ukończoną panoramę wystawiono w roku 1896 w Berlinie, w 1898 w Warszawie, w 1900 w Kijowie i rok później w Moskwie. Przez kilka następnych lat ogromne płótno [15 x 120 m], zwinięte na wałki, niszczało w Krakowie, aż wreszcie w roku 1907, pod kierunkiem samego Kossaka, zostało pocięte na części. Poszczególne fragmenty - po konserwacji, koniecznych uzupełnieniach, a najczęściej także przemalowaniu partii pejzażu - sprzedawane były później jako samodzielne obrazy. Dziś znamy kilkanaście takich wycinków Berezyny, przechowywanych, m.in. w Muzeach Narodowych w Warszawie i Krakowie, w Lublinie i Opolu. Prezentowany tu fragment pochodzi z dalszego tła kompozycji w części przedstawiającej Colonne mourante, kolumnę rannych, resztkami sił idących żołnierzy. Obraz złożony jest z dwóch oryginalnych wycinków panoramy: części dolnej z żołnierzami i górnej z niebem i linią lasu na horyzoncie. Scala je namalowana na nowo partia pejzażu z rzeką wijącą się wśród śniegów. 

    Przedstawione na obrazie postaci żołnierzy przy ognisku odnaleźć można na fotografiach panoramy reprodukowanych, m.in. w albumie Kazimierza Olszańskiego Wojciech Kossak, Wrocław 1982, s. 16-18, il. 58 (także wydania następne).

     
Wojciech Kossak (1856 - 1942)

Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: "Racławice" (1893-1894), "Berezyna" (1895-1896), "Bitwa pod piramidami" (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej "Samosierry" (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
09 06 201353 25 000 PLN - EURO   USD   PLN