Wojciech Kossak | <i>KASZTANKA MARSZAŁKA, 20 WRZEŚNIA 1927</i> | olej, tektura | 39.8 x 29.7 cm

  • Tytuł:   KASZTANKA MARSZAŁKA, 20 WRZEŚNIA 1927
  • Artysta:  Wojciech Kossak
  • Wymiary :  39.8 x 29.7 cm
  • Technika:  olej, tektura
  • Wywoławcza: 5 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  



     

    napis i sygnatura l.: „Kasztanka Marszałka- | Wojciech Kossak | Mińsk Mazow 20 wrześ 1927 

    Na odwrocie stemple: 

    - 1. JUL. JAN BUROF | WARSZAWA | Nowy Świat 47; 

    - 2. WYRÓB RAM STYLOWYCH | TWARDOSZ TADEUSZ | Warszawa, Obrońców 20.

    Ponadto częściowo czytelne napisy ołówkiem: p.d. i p.g /.../27

     

    Studia Kasztanki, ulubionej klaczy Józefa Piłsudskiego, malował Kossak we wrześniu 1927 w Mińsku Mazowieckim w związku z pracą nad konnym portretem Marszałka. Powstały wówczas dwa szkice całej Kasztanki i dwa studia samej głowy. „Wcale nie taka ostatnia ta staruszka Kasztanka /.../ Zaczynam się do tego portretu palić, może być morowy“ - pisał wówczas artysta w liście do żony [W. Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883-1942), opracował K. Olszański), t. II, lata 1908-1942, Kraków 1985, s. 406]. W 1928 ukończył dwie wersje portretu Piłsudskiego - w dużym i mniejszym formacie. Popularność obrazu sprawiła, że w latach następnych namalował jeszcze kilka replik tej kompozycji. 

Wojciech Kossak (1856 - 1942)

Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: "Racławice" (1893-1894), "Berezyna" (1895-1896), "Bitwa pod piramidami" (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej "Samosierry" (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
09 06 201351 5 000 PLN 13 000 PLN EURO   USD   PLN