Piotr Michałowski | <i>PRZEJAŻDŻKA. CHŁOPCZYK NA BIAŁYM KONIU, 1837-1840</i> | akwarela, ołówek, papier | 47 x 38 cm

  • Tytuł:   PRZEJAŻDŻKA. CHŁOPCZYK NA BIAŁYM KONIU, 1837-1840
  • Artysta:  Piotr Michałowski
  • Wymiary :  47 x 38 cm
  • Technika:  akwarela, ołówek, papier
  • Wywoławcza: 70 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


     

    wymiary w świetle passe-partout

     

    Akwarela pochodzi ze zbiorów rodziny artysty; w roku 1932 wymieniana była jako własność M. Michałowskiej. Później trafiła do kolekcji Edmunda Mętlewicza, a po jego śmierci (1962) pozostała w zbiorach rodzinnych. 

     

    Według Mieczysława Sterlinga, autora jednej z pierwszych monografii artysty, akwarela przedstawiająca Chłopczyka na białym koniu powstała zapewne w latach 1837-1845. Michałowski przebywał wówczas głównie w majątku w Bolestraszycach k. Przemyśla i szczególnie często - także akwarelą - malował portrety swoich dzieci, przedstawianych czasem właśnie podczas konnych przejażdżek. Wirtuozeria w operowaniu farbami wodnymi, swobodnie kładzione plamy o różnym nasileniu barw, potwierdzają mistrzostwo artysty, „jednego z najwybitniejszych akwarelistów wszystkich czasów“. 

     

    Obraz opisany w:

    - M. Sterling, Piotr Michałowski 1800-1855, Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska“, Warszawa 1932, s. 85 (Chłopczyk na białym koniu zwrócony w prawo, akwarela 47 x 38, wł. M. Michałowska). 
Piotr Michałowski (1800 - 1855)

Piotr Michałowski (Kraków 1800 – Krzysztoforzyce / Krzyżtoporzyce 1855) był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
13 10 201325 70 000 PLN - EURO   USD   PLN