Edward Krasiński  | <i>INTERWENCJA - BŁĘKITNA LINIA</i> | technika własna | 31 x 55 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

sygn. na odwrocie

sygn. na odwrocie

  • Tytuł:   INTERWENCJA - BŁĘKITNA LINIA
  • Artysta:  Edward Krasiński
  • Wymiary :  31 x 55 cm
  • Technika:  technika własna
  • Wywoławcza: 20 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


    INTERWENCJA - BŁĘKITNA LINIA

    biegnąca wzdłuż reprodukcji obrazu Stanisława Witkiewicza Wąskie wrota

     

    papier naklejony na płytę pilśniową, scotch niebieski

    sygn. na odwrocie na płycie: - EDZIO KRASIŃSKI -

     

    Horyzontalna linia błękitnego paska wprowadzona na stałe do twórczości Edwarda Krasińskiego pod koniec lat 60. XX wieku wyznacza kierunki przestrzeni i nieskończoności. Jest interwencją artysty w zastany świat, przecina nie tylko jego własne kompozycje, ale biegnie przez umieszczone na swej drodze postaci, obiekty czy instalacje. Zyskuje autonomiczny status kreując na nowo napotkane  przedmioty. Z czasem błękitna linia Krasińskiego zapanowała w miejscach publicznych, jak Interwencja w barze Gruba Kaśka w Warszawie (1980, 1995) czy w sklepie mięsnym przy Al. Solidarności. Linia ta porządkowała też przestrzeń z zawieszonymi na ścianie reprodukcjami znanych polskich obrazów nadając im zupełnie inny wyraz i łącząc w jednorodną całość. Jednym z przykładów działania artysty jest prezentowany obiekt.
Edward Krasiński (1925 - 2004)

Edward Krasiński - malarz i twórca aranżacji przestrzennych w typie environment. Naukę rozpoczął w roku 1940 w Kunstgewerbeschule w Krakowie, pod kierunkiem wybitnych profesorów Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera a jego kolegami byli m.in. Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. W latach 1945-50 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jarockiego i Eibischa. Jego wczesne, nieliczne zachowane prace są surrealistycznymi kompozycjami malowanymi cienką kreską. Na początku lat 60-tych przeniósł się do Warszawy i ożenił z Hanną Ptaszkowską, krytykiem sztuki. Związał się z Galerią Krzywego Koła, w której wystawach brał udział. Tworzył wówczas obrazy przestrzenne, które miały charakter konstrukcji złożonej z deszczułek o szarej powierzchni, malowanej „informel”. Jednak tematem wiodącym w jego twórczości jest linia interpretowana w najróżniejszy sposób. W połowie lat 60-tych nawiązał aktywną współpracę z Galerią Foksal brał również udział w happeningach Kantora. Uczestniczył też w plenerach, a w czasie Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora w Osiekach (1967) zasłynął jako niezastąpiony dyrygent falami morskimi. Od roku 1969 pojawiła się niebieska linia (scotch blue), którą artysta naznaczał obrazy i przestrzeń wokół nich a także napotkane po drodze przedmioty i sprzęty. To artystyczne działanie było znakiem jego obecności i wyznaczało własny, duchowy obszar. Błękitny pasek miał szerokość 19 mm i był naklejany horyzontalnie przez artystę na wysokości 130 cm. Jego obrazy – konstrukcje zatytułowane „Interwencje” przedstawiają perspektywicznie ujęte bryły geometryczne naznaczone błękitną linią. Od roku 1970 dzielił pracownię z Henrykiem Stażewskim, z którym łączyła go przyjaźń. Miał wiele wystaw indywidualnych, brał udział w wystawach zbiorowych. Wszystkie działania twórcze Krasińskiego są dokładnie opracowane i uwzględnione w publikacjach naukowych poświęconych jego osobie, szczególnie w książce wydanej(1998) przez Galerię Sztuki Współczesnej Zachęta i Fundację Instytutu Promocji Sztuki. Był nadzwyczaj aktywnym artystą, wyżej cenionym na Zachodzie niż u nas. Na rynku dzieł sztuki obrazy Edwarda Krasińskiego są wielką rzadkością.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
13 10 201380 20 000 PLN - EURO   USD   PLN