Rajmund Ziemski | <i>PEJZAŻ 33/61, 1961</i> | olej, płótno | 160 x 80 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

napis autorski na odwrocie

napis autorski na odwrocie

nalepka informacyjna DESY

nalepka informacyjna DESY

nalepka domu aukcyjnego Bruun Rasmussen

nalepka domu aukcyjnego Bruun Rasmussen

  • Tytuł:   PEJZAŻ 33/61, 1961
  • Artysta:  Rajmund Ziemski
  • Wymiary :  160 x 80 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 18 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


     

    sygn. l.d.: R. Ziemski | 61

    Na odwrocie na płótnie napis autorski: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 33/61 | 160 x 80 | 1961 

    na krośnie napis autorski: 33/61

    Na płótnie nalepka informacyjna DESY z nazwiskiem artysty i tytułem obrazu; na krośnie nalepka domu aukcyjnego Bruun Rasmussen z Kopenhagi.

Rajmund Ziemski (1930 - 2005)

Rajmund Ziemski studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
13 10 201382 18 000 PLN 32 000 PLN EURO   USD   PLN