Marian Bogusz | <i>B-VII, 1977</i> | akryl, płyta aluminiowa | 60 x 80 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

sygn. na odwrocie

sygn. na odwrocie

napis na płycie pilśniowej

napis na płycie pilśniowej

  • Tytuł:   B-VII, 1977
  • Artysta:  Marian Bogusz
  • Wymiary :  60 x 80 cm
  • Technika:  akryl, płyta aluminiowa
  • Wywoławcza: 5 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


    sygn. na odwrocie na aluminium: MARIAN BOGUSZ - WARSZAWA | „B-VII“ - ALUMINIUM + ACRIL | 0,60 x 0,80 - 1977 mbogusz

    Na odwrocie na płycie pilśniowej napis: GALERIE UCHER | Köln

    Obraz wystawiany i opisany:

    - Galerie Am Markusberg, Trewir X - XI 1977;

    - Marian Bogusz 1920-1980, Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1982, kat. poz. 315.

Marian Bogusz (1920 - 1980)

Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
08 12 2013118 5 000 PLN 7 000 PLN EURO   USD   PLN