Aleksander Świeszewski | <i>SKAŁY FARAGLIONI, OK. 1890</i> | olej, deska | 15.7 x 32 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

napis ołówkiem

napis ołówkiem

drukowana nalepka zakładu ramiarskiego

drukowana nalepka zakładu ramiarskiego

  • Tytuł:   SKAŁY FARAGLIONI, OK. 1890
  • Artysta:  Aleksander Świeszewski
  • Wymiary :  15.7 x 32 cm
  • Technika:  olej, deska
  • Wywoławcza: 25 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  


    sygn. l.d.: A Swieszewski.

    Na odwrocie cyfry - notatki niebieską kredką odnoszące się, m.in. do wymiarów obrazu. Na krośnie ołówkiem napis: 2234

    Na ramie drukowana nalepka zakładu ramiarskiego Friedricha G. Conzena, działającego w Düsseldorfie od 1854: F. G. CONZEN. Düsseldorf | zur Nachbesstellung genügt Angabe obiger N[..]

Aleksander Świeszewski (1839 - 1895)

Aleksander Świeszewski był malarzem pejzażystą, jednym z przedstawicieli polskiej kolonii artystycznej w Monachium. Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, jako uczeń Christiana Breslauera. W roku 1863 walczył w powstaniu styczniowym; po jego upadku wyjechał do Monachium i kształcił się w tamtejszej Akademii u prof. Fritza Bambergera. Wiele podróżował – był we Włoszech i Francji, wyjeżdżał do Tyrolu i Szwajcarii. W 1873 zamieszkał na stałe w Monachium. Często jednak przejeżdżał do kraju; chętnie odwiedzał Tatry. W czasie podróży wykonywał studia i malarskie szkice z natury, które służyły mu później przy malowaniu obrazów, wykańczanych już w pracowni. Najchętniej malował krajobrazy górskie, często oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Przedstawiał też pejzaże nadmorskie i ogrody ze starożytnymi ruinami. Artysta wystawiał w wielu miastach europejskich, a także w kraju; w Zachęcie w Warszawie i Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (w latach 1864-1895 niemal corocznie). Jego obrazy cieszyły się niekłamanym uznaniem krytyki oraz powodzeniem u publiczności. W 1881 jeden z pejzaży kupił sam Ludwik II, król Bawarii. Po śmierci artysty, w monachijskim Kunstvereinie – w kwietniu 1896 – urządzono wystawę jego spuścizny twórczej. Wówczas to – jak pisał monachijski krytyk – „można było stwierdzić jak bardzo był on oddany sztuce. Każde studium pokazuje, jak potrafił z wielką techniczną umiejętnością oddać szlachetnie rozumianą, głęboko odczutą naturę [..] wszystkie przenikał poetyczny urok”. (cyt. za: H.Stępień, M.Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 97).
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
08 12 201359 25 000 PLN - EURO   USD   PLN