Aleksander Gierymski | <i>PODWÓRKO W MONACHIUM, 1870-1874</i> | olej, płótno | 29 x 23.8 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

  • Tytuł:   PODWÓRKO W MONACHIUM, 1870-1874
  • Artysta:  Aleksander Gierymski
  • Wymiary :  29 x 23.8 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 80 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. i dat. p.d.: A. GIERYMSKI | MÜNCHEN. 187[4?]
    Na odwrocie, na listwie krosna nalepka TZSP w Warszawie (druk wypełniony atramentem): ZACHĘTA SZTUK PIĘKNYCH w Warszawie | Autor Aleksander Gierymski | Rodzaj olej | Data 12. K. 1912
    Na górnej listwie krosna stempel monachijskiej firmy z materiałami malarskimi Alberta Sacketeina.
     
    Obraz, namalowany we wczesnym okresie pobytu Aleksandra Gierymskiego w Monachium, przez kilkadziesiąt lat przechowywany był w prywatnej kolekcji tej samej rodziny. W posiadaniu właścicieli znajduje się także - potwierdzająca autorstwo Gierymskiego - ekspertyza wydana 11 września 1950 roku i podpisana przez dr. Mariana Milicha, dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi i Romana Zrębowicza, kustosza działu Sztuki Polskiej. Autorstwo Gierymskiego potwierdziła również dr Halina Stępień, wybitna badaczka malarstwa „polskich monachijczyków“ (orzeczenie w Archiwum Muzeum Okręgowego w Suwałkach).
     
    Bibliografia:
    - Aleksander Gierymski 1850-1901, [Katalog wystawy autorstwa E. Micke-Broniarek przy współpracy K. Znojewskiej Prokop, A. Lewandowskiej, A. Rudzińskiej, K. Pijanowskiej] Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2014, s. 112, 113, nr kat. 15, il. na s. 113.
Aleksander Gierymski (1850 - 1901)

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
15 06 201414 80 000 PLN 140 000 PLN EURO   USD   PLN