Alfred Wierusz-Kowalski | <i>W BRÓD. WOZY PRZED ROZLEWISKIEM. POWRÓT Z JARMARK</i> | olej, tektura | 50.5 x 65.8 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

  • Tytuł:   W BRÓD. WOZY PRZED ROZLEWISKIEM. POWRÓT Z JARMARK
  • Artysta:  Alfred Wierusz-Kowalski
  • Wymiary :  50.5 x 65.8 cm
  • Technika:  olej, tektura
  • Wywoławcza: 40 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


    sygn. p.d.: A. Wierusz - Kowalski

    Odwrocie pokryte smugami czarnej farby. Napis brunatną farbą: N 39; powyżej kredką (?) [.]6179. U góry drukowana nalepka Frank h. Boos Gallery Auctioneers & Appraisers w Bloomfield Hills (Michigan, USA) 

    Obraz pochodzi ze spuścizny po Alfredzie Wierusz-Kowalskim; w dniu 28 kwietnia 1917 był wystawiony do sprzedaży na specjalnej aukcji w monachijskiej Galerii Hugo Heblinga wraz z zespołem 76 innych obrazów artysty.

    Wierusz-Kowalski przez lata namalował wiele obrazów przedstawiających zwykłe motywy i drobne epizody z codziennego życia polskiej wsi. Prace te cechowała bystrość obserwacji, dbałość o realia, umiejętnością charakterystyki postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu koni. Wśród nich powtarzały się często motywy podróżne - wozy, dyliżanse, bryczki czy sanie na tle dość monotonnego, równinnego pejzażu, przepojonego jednak swoistym nastrojem melancholijnej tęsknoty. W omawianym obrazie artysta przedstawił wiejską drogę, błotnistą i rozmiękłą po ulewnym deszczu, na której - przed wielką kałużą - zatrzymały się chłopskie furmanki. Obraz pochodzi z późnych lat twórczości Wierusza-Kowalskiego i charakteryzuje się typową dla tego okresu brawurową techniką malarską. Malowany szerokim pędzlem i szpachlą odznacza się wyrazista fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. Nastrój całej sceny współtworzy oszczędna kolorystyka i przymglone światło zachodzącego słońca.

    W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduję się druga, większa wersja tej kompozycji - obraz określany jako Wozy chłopskie przed kałużą. 

    Obraz opisany i reprodukowany w: 

    - Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München. Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 7, nr kat. 6 (wstawiony p.t. An der Furt i opatrzony krótkim opisem: Mehrere Furkwerke halten am Flussübergang, die Pferde tränkend).

     
Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)

Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium.
Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta.
Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej.
Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
12 10 201435 40 000 PLN - EURO   USD   PLN