Michał Gorstkin Wywiórski | <i>BRAMA I KWITNĄCE JABŁONIE, 1900-1915</i> | olej, deska | 18 x 29.5 cm

  • Tytuł:   BRAMA I KWITNĄCE JABŁONIE, 1900-1915
  • Artysta:  Michał Gorstkin Wywiórski
  • Wymiary :  18 x 29.5 cm
  • Technika:  olej, deska
  • Wywoławcza: 5 000 PLN   ten obiekt nie ma ceny rezerwowej
  • Informacje dodatkowe:  


    Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty i wraz z całą kolekcją - w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich - był pokazany na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu w 2004. Wystawie tej towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie III, zatytułowanej „Widzenie rejestrujące“.

    Obraz opisany i reprodukowany w: 

    - M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], rozdział III: "Widzenie rejestrujące", il. 68 na s. 68; spis: s. 119, nr kat. 68.

     

Michał Gorstkin Wywiórski (1861 - 1926)

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz "Z puszczy litewskiej". W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie "Berezyna" (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie "Bitwa pod Sybinem" (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram "Somosierra" (nie zrealizowana) i "Bitwa pod piramidami" (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, duńską wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
12 10 201457 5 000 PLN - EURO   USD   PLN