Jan Cybis | <i>KURA, 1959</i> | olej, płótno | 50 x 59.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

  • Tytuł:   KURA, 1959
  • Artysta:  Jan Cybis
  • Wymiary :  50 x 59.5 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 18 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. p.d.: J. Cybis
    na odwrocie na płótnie sygnatura i napis: JAN CYBIS - WARSZAWA | ul. KAROWA 14 | 50 x 60 | „KURA“ 1959 r.
    Poniżej prostokątna pieczątka kolekcji powtórzona na wewnętrznej listwie ramy oraz jej obramowaniu. Na odwrocie w lewym górnym rogu ramy nalepka: DESA | WORKS OF MODERN ART | Foreign Trade Company | WARSZAWA-POLAND | al. Jerozolimskie 2 | Author JAN CYBIS | Tule HEN | Year 1959 | Dimension 50 x 60 cm Technic OIL/CANVAS | Destination FINCH COLLEGE MUSEUM | NEW YORK; na listwie nalepka: KAZIMIR GALLERY # 614
     
    Obraz wystawiany i reprodukowany:
    - Jan Cybis 1897-1972, Retrosperktywa, XII 1997 - II 1998, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, s. 218, il. barwna.
     

Jan Cybis (1897 - 1972)

Jan Cybis (Wróblin na Śląsku Opolskim 1897 - Warszawa 1972) rozpoczął studia malarskie w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu (1920-1921). Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. W 1924 wraz z grupą kolegów tworzących tzw. Komitet Paryski (w skrócie „KP”; stąd nazwa grupy „kapiści”) wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę początkowo w kontakcie z Pankiewiczem, później samodzielnie. W 1930 wziął udział w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak, później we wspólnej wystawie w Genewie, a po powrocie do kraju w 1931 także w zbiorowej wystawie w Polskim Klubie Artystycznym w Warszawie. W 1932 miał pierwszą wystawę indywidualną w Krakowie. Był główną postacią grupy, propagatorem założeń wysuwających na naczelne miejsce zagadnienia koloru, który „był treścią i formą” jego malarstwa. Ostatnia wystawa w warszawskiej Zachęcie dała możliwość prześledzenia jego bardzo konsekwentnej drogi twórczej. Odrzucając wszelką anegdotę, tworzył obrazy malowane „z powodem plastycznym” – pejzaże, martwe natury, portrety. Był także tłumaczem i krytykiem sztuki, pisywał artykuły, m.in. do krakowskiego „Głosu Plastyków” , którego redaktorem naczelnym został w roku 1937. W roku 1946 został profesorem warszawskiej ASP, gdzie wykładał do 1968 (z przerwą 1951-1957). W 1955 wykładał też w PWSSP w Sopocie.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
16 06 201526 18 000 PLN - EURO   USD   PLN