Zdzisław Beksiński | <i>OBRAZ XVI, 1969</i> | olej, płyta pilśniowa | 123 x 60.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie obrazu

odwrocie obrazu

nalepka: K.M.P. i K. „RUCH“ WARSZAWA

nalepka: K.M.P. i K. „RUCH“ WARSZAWA

Bogusław Wiśniewski i Zdzisław Beksiński w pracowni artysty

Bogusław Wiśniewski i Zdzisław Beksiński w pracowni artysty

  • Tytuł:   OBRAZ XVI, 1969
  • Artysta:  Zdzisław Beksiński
  • Wymiary :  123 x 60.5 cm
  • Technika:  olej, płyta pilśniowa
  • Wywoławcza: 80 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. na odwrocie na płycie: BEKSIŃSKI | 1969
    na odwrocie nalepka: K.M.P. i K. „RUCH“ WARSZAWA | GALERIA WSPÓŁCZESNA | AUTOR Zdzisław Beksiński | TYTUŁ OBRAZ XVI | TECHNIKA ol. pł. | WYMIARY | WYSTAWA 59 [w kółku] 9 IV - 3 V 1970
     
    Proweniencja:
    Prezentowany obraz Zdzisława Beksińskiego pochodzi z kolekcji przyjaciela artysty, grafika Bogusława Wiśniewskiego, który kupił go bezpośrednio od malarza w jego sanockiej pracowni na początku lat 70. XX w. Ich znajomość i wzajemne kontakty wzmiankowane są w książce Magdaleny Grzebałkowskiej Beksińscy. Portret podwójny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2014.
     
    Obraz wystawiany i reprodukowany:
    Zdzisław Beksiński, Galeria Współczesna Ruch, Warszawa 9 IV - 3 V 1970;
    - Wirtualne Muzeum Zdzisława Beksińskiego, repr. czarno-biała
    (http://beksinski.dmochowskigallery.net/galeria_zoom.php?artist=52&picture=3359).
Zdzisław Beksiński (1929 - 2005)

Zdzisław Beksiński (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności. Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991. W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
11 06 201780 80 000 PLN 120 000 PLN  N/A   USD   PLN