Alfred Wierusz-Kowalski | <i>KULIG. LITEWSKA SANNA, PRZED 1883</i> | olej, płótno | 119 x 73 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

duże zdjęcie bez ramy

duże zdjęcie bez ramy

fragment obrazu

fragment obrazu

fragment obrazu

fragment obrazu

fragment obrazu

fragment obrazu

drzeworyt z 1884 r. -

drzeworyt z 1884 r. - "Gartenlaube

okładka książki H.P.Bühlera

okładka książki H.P.Bühlera

plakieta informująca o wystawie w Chicago 1893 r.

plakieta informująca o wystawie w Chicago 1893 r.

opis z katalogu drukowanego

opis z katalogu drukowanego

  • Tytuł:   KULIG. LITEWSKA SANNA, PRZED 1883
  • Artysta:  Alfred Wierusz-Kowalski
  • Wymiary :  119 x 73 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 900 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  


    sygn. l.d.: A. Wierusz - Kowalski
    Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 98x145 cm
     
    My sobie jedziem kulikiem;
    I w noc, i we dnie /.../
    Lecim saniami,
    I jadą z nami
    Wrzawa, śmiech pusty;
    Czy znasz ty polskie zapusty?
     
    A. Malczewski, Maria, pieśń II, w. 668-700, 710-714
     

    Obraz przedstawia dawny polski kulig, urządzaną w karnawale zabawę z przejażdżka saniami, odwiedzaniem sąsiednich dworów i przyłączaniu sie do orszaku coraz większej liczby gości. Kulig kończyły tańce w ostatnim odwiedzonym domu.

    „Galopujące konie ciągną wielkie sanie, woźnica strzela z bata, końskie kopyta wydają się w pędzie ledwie dotykać ziemi, co pierwszoplanowej grupie nadaje wyraz lekkości i dynamiki. Stanowiący tło śnieg jest delikatny, miękki i puszysty, gdzieniegdzie pokryty prawie niewidocznymi jasnobłękitnymi cieniami".

      H. P. Bühler, "Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni..."

    Alfred Wierusz-Kowalski malując obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, „przędzę swych pomysłów kompozytorskich snuje z życia wiejskiego, w których krajobraz, ludzie ikonie grają równo- ważną rolę”. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny" dla zachodnich odbiorców temat, jak i mistrzostwo malarza.
    Artysta często powtarzał motywy podróżne - malował bryczki, wozy czy sanie sunące po drogach i bezdrożach w równinnym krajobrazie, czasem przepojonym nastrojem melancholijnej tęsknoty, czasem -jak w naszej Litewskiej sannie, Kuligu - pełne życia i radości.
    W obrazach tych uderza dbałość o realia, doskonała charakterystyka postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu, rozpędzonych koni. Uwagę zwraca też ciepła, różowiejąca poświata na horyzoncie, światło kończącego się dnia - „prawda oświetlenia zadziwiająco naturalna”.

     

    Jak świadczy dawna plakieta na ramie (fot obok), obraz był pokazany na Światowej Wystawie Kolumbijskiej w Chicago w roku 1893. O obecności kilku prac Alfreda Wierusza-Kowalskiego na tej wystawie świadczą skąpe wiadomości w ówczesnej prasie. Tytuły wystawionych obrazów nie są jednak znane, prace te nie zostały bowiem wymienione w oficialnym katalogu wystawy, zapewne z powodu zbyt późnego zgłoszenia. (A.M. Drexlerowa, A.K. Olszewski, Polish Participation in World Exhibitions 1851-2005, Warszawa 2008, s. 208, 216)

     

    Obraz był wielokrotnie reprodukowany w dawnej prasie, tak w polskiej (pierwszy raz w 1883), jak i niemieckiej (1884), można tu m.in. wymienić drzeworyty zamieszczome w czasopismach:

    - „Tygodnik Ilustrowany” 1883, I półrocze, nr 5 z dn. 22 stycznia (3 lutego), il. na ss. 72 - 73, [Kulig; drzeworyt, ryt. J. Jarmużyński];
    - „Tygodnik Powszechny” 1884, I półrocze, il. na s. 200- 201 [ryt. Drzeworytnia G. Heuer & Kirnse... X. A. Berlin];
    - „Gartenlaube” 1884 (Lipsk), Heft 2, il. na ss. 32-33, tekst s. 35 [Lit- thauische Schlichttenfart; ryt. Drzeworytnia G. Heuer & Kirnse... X. A. Berlin]. (fot obok)

    W późniejszych latach zamieszczano fotograficzne reprodukcje obrazu, m.in.:

    - „Tygodnik Ilustrowany” 1903, II półrocze, nr 52 z dn. 26 (13) grudnia, il. na s. 1024 [Kulig];
    - „Tygodnik Ilustrowany” 1909, I półrocze, nr 9 z dn. 27 lutego, il. na s. 170 [Kulig dawny].

    Obraz wymieniany jest także w publikacjach późniejszych, m.in.:

      - H.P. Bühler, Jager, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim - Zürich - New York 1993, s. 124, 160, il. 123 na s. 125 (Litauische Schlittenfart); - H.P. Bühler, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni, Warszawa 1998, s. 120, 153, il. 123 na s. 121 (Litewska senna);
    - E. Ptaszyńska, Obrazy w drewnie żłobione. Twórczość Alfreda Wierusza-Kowalskiego w drzeworytach, Suwałki 2009, H. 41, 42;
    - E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915, Warszawa 2011, s. 129.

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)

Alfred Wierusz-Kowalski, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
20 03 201620 900 000 PLN 990 000 PLN EURO   USD   PLN