Józef Mehoffer | <i>W ORANŻERII, OK. 1900</i> | olej, deska | 26.5 x 34 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

obraz w ramie

obraz w ramie

Państwo Skórczewscy

Państwo Skórczewscy

Dr B. Skórczewski

Dr B. Skórczewski

Witoldówka, 1909

Witoldówka, 1909

  • Tytuł:   W ORANŻERII, OK. 1900
  • Artysta:  Józef Mehoffer
  • Wymiary :  26.5 x 34 cm
  • Technika:  olej, deska
  • Wywoławcza: 55 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. p.d.: JM
    Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 40x48 cm
     
    Portret dr Bolesława Skórczewskiego i jego żony Sabiny w oranżerii ich Zakładu Dietetycznego w Krynicy
    Na odwrocie słabo widoczny ślad źle odbitego stempla z czytelnymi literami: ..esso
     
    Obraz z kolekcji rodziny portretowanych, Sabiny i Bolesława Skórczewskich.  

    Zważywszy wiek portretowanych, obraz powstał prawdopodobnie około 1900, podczas pobytu Józefa Mehoffera w Krynicy. Artysta odwiedził tam - znanych mu z Krakowa - dr Bolesława Skórczewskiego (1848-1911) i jego żonę Sabine (1860-1934). Portret obojga gospodarzy namalował w oranżerii ich „Zakładu Dyetycznego” (!), wśród bujnej, barwnej - dekoracyjnie potraktowanej - roślinności.
    Obraz pomyślany jest jak scena rodzajowa - jego bohaterowie przedstawieni są w chwili spokojnego, popołudniowego odpoczynku.
     
    Państwo Skórczewscy byli przez lata związani z uzdrowiskiem w Krynicy. Doktor Bolesław Skórczewski - dobrze zasłużony dla Krynicy i historii polskiej medycyny - był internistą i balneologiem.
    Od 1870 studiował na Wydziale lekarskim Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie gdzie w 1876 uzyskał dyplom dra wszech nauk lekarskich. Po studiach odbył podróż naukową do ważniejszych, zdrojowisk europejskich, aby dokładnie zapoznać się z balneologią.
    Po powrocie podjął pracę w Krynicy (1876). Za szczególnie ważną formę leczenia w środowisku zdrojowym uznawał dietetykę; opublikował szereg prac na ten temat, m.in. pierwsze polskie opracowanie z tego zakresu - Dietę kąpielową (1880). Niektóre swoje prace wydawał pod pseudonimem Sigma. Był też autorem licznych artykułów o Krynicy. W roku 1889 otworzył tu własny „Zakład Dyetyczny” (!), ulokowany nad Kryniczanką w nowej willi „Witoldówka”  (od imienia syna). W tym czasie, był to jedyny w Polsce zakład tego rodzaju, prowadzony z zasadami wiedzy medycznej.
    Był członkiem Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego i wieloletnim bibliotekarzem Komisji Balneologicznej. Jego żoną była Sabina ze Stattlerów. Państwo Skórczewscy mieli czworo dzieci: Halinę zam. Higersbergerową, Jadwigę Stanisławę (ur. 1881) zam. Korczyńską, Wandę zam. Nowotną - oraz syna Witolda Ludwika (1882-1938), który został lekarzem i prowadził po ojcu zakład dietetyczny, rozbudowując go 0 nowa „Willę Tatrzańską” (zniszczona w pożarze w 1987 r.)
     
    [uwaga: Polski Słownik Biograficzny (T. XXXVIII/3 z. 185, s. 343-344) - błędnie - wymienia jedynie: Witolda i Jadwigę Stanisławę]
     
    O Krynicy z czasów dra Bolesława Skórczewskiego, m.in.:
     
    - „Przegląd Zdrojowo-Kąpielowy i Przewodnik turystyczny. Numer krynicki“, R. VIII, nr 7, z dn. 1 VII 1909 [na ss. 18-20 artykuł B. Skórczewskiego Historia powstania i rozwoju zakładu zdrojowo kąpielowego w Krynicy oraz trzy fotografie „Zakładu Dyetycznego“].

Józef Mehoffer (1869 - 1946)

Józef Mehoffer, malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
20 03 20166 55 000 PLN 114 000 PLN EURO   USD   PLN