Zofia Stryjeńska | <i>MACIERZYŃSTWO, LATA 40. XX W.</i> | tempera, gwasz, papier | 62 x 46 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

Obraz w ramie

Obraz w ramie

  • Tytuł:   MACIERZYŃSTWO, LATA 40. XX W.
  • Artysta:  Zofia Stryjeńska
  • Wymiary :  62 x 46 cm
  • Technika:  tempera, gwasz, papier
  • Wywoławcza: 23 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  

    wymiary w św. ramy: 60,8 x 44,2 cm
    sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA
    Na odwrocie karta z orzeczeniem potwierdzającym autorstwo Zofii Stryjeńskiej wydanym przez dr. Stanisława Dąbrowskiego, zaprzysiężonego rzeczoznawcę sądowego (Kraków, ul. Grabowskiego 4) z datą 2. lutego 1950 r.

    Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 75x60 cm
     

  • Obiekt został wystawiony po aukcji w Galerii Ofertowej i sprzedany
Zofia Stryjeńska (1891 - 1976)

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
20 03 201622 23 000 PLN - EURO   USD   PLN