• Tytuł:   MAGIE SLAVE, 1934
  • Artysta:  Zofia Stryjeńska
  • Wymiary :  50 x 45 cm
  • Technika:  druk, papier
  • Wywoławcza: 10 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

    Planches, textes et ornaments, Publiees par Jacques Mortkowicz, Warszawa [1934]
    Edycja francuska: teka zawiera: 8 barwnych plansz naklejonych na karton, 8 kart z tekstem do każdej planszy, 2 karty wstępne.
    druk, papier
    format teki 50 x 45 cm
    format barwnych plansz 33,7 x 33,5 cm
    format kart: 49 x 43,5 cm
     
    Autorska teka Zofii Stryjeńskiej Magie Slave / Gusła Słowian, do której artystka napisała także obszerny tekst, ukazała się w roku 1934 w warszawskim wydawnictwie Jakóba (!) Mortkowicza, we francuskiej i polskiej edycji.
     
    W skład teki weszło osiem plansz: Le Chene de Sviatovide - Dąb Światowida, Smigust - Śmigus, La Noyade - Topienie Chochoła, La Fete de la Gerbe - Dożynki, La Coiffe de la Mariee - Oczepiny, La Fete des Guirlandes - Wianki, Les Feux de Kupala - Sobótka, Tourogne - Turoń. Przygotowanej przez artystkę dziewiątej planszy, przedstawiającej Obrzędy pogrzebowe, wydawca nie zdecydował się zamieścić, oceniając ją jako „niesprzedażną“.
     
    Wszystkie plansze wchodzące w skład teki oparte są na tej samej zasadzie: główną kompozycję, umieszczoną centralnie, otacza bordiura składająca się drobniejszych, dopowiadających jej treść scenek i postaci.
     
    Pełna teka Magie Slave / Gusła Słowian, która zawierała by wszystkie plansze i towarzyszące im teksty jest dziś rzadkością. Często bowiem bywała dekompletowana, a wyjmowane z niej pojedyncze plansze bywały oprawiane i traktowane jak obrazy do powieszenia na ścianach.
     
    Oryginalne kompozycje do teki Magie Slave / Gusła Słowian Stryjeńska malowała akwarelą i gwaszem. Nie wiemy jednak, czy wszystkie te prace się zachowały. Dziś znane są bowiem tylko cztery z nich:
    - Dożynki (wł. prywatna; patrz aukcja Agry-Art 12 X 2014 http://www.agraart.pl/cgi-bin/obiekt.cgi?act=1&nr=19592) 
    - Oczepiny (wł. prywatna; patrz aukcja Agry-Art 18 XII 2013 http://www.agraart.pl/cgi-bin/obiekt.cgi?act=1&nr=18511),
    - Sobótka (wł. prywatna)
    Obrzędy pogrzebowe (zbiory Biblioteki Narodowej; nr inw. rys. 1746).
     
    O tece Magie Slave / Gusła Słowian:
    - M. Grońska, Zofia Stryjeńska, wyd. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991, s. 26, 37, 40, il. 65, 66, 67;
    - Zofia Stryjeńska 1891 - 1976. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie, październik 2008 - styczeń 2009 [katalog wystawy; kurator Światosław Lenartowicz] Kraków 2008, s. 375, nr kat. VI. 1. 36, il.; zobacz też: nr kat. VI. 2.3.
     
    Porównaj także:
     
    - Z. Stryjeńska, Gusła Słowian. Kompozycje barwne, ozdoby graficzne i tekst. Wydawnictwo Jakóba Mortkowicza, Warszawa [1934]; format albumu 49x44; format repr. naklejanych na karton ca 34x34.
     
Zofia Stryjeńska (1891 - 1976)

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
20 03 201623 10 000 PLN 26 000 PLN EURO   USD   PLN