Jan Cybis | <i>KRAJOBRAZ ZIMOWY Z KRZEMIEŃCA, 1939-1940</i> | olej, tektura | 36 x 49 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

obraz w ramie

obraz w ramie

  • Tytuł:   KRAJOBRAZ ZIMOWY Z KRZEMIEŃCA, 1939-1940
  • Artysta:  Jan Cybis
  • Wymiary :  36 x 49 cm
  • Technika:  olej, tektura
  • Wywoławcza: 25 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. l.d.: Jan Cybis
    Na odwrocie napisy ołówkiem: - pośrodku: 1939 – 40; u dołu po prawej: Wołkowicz
    Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 59x73 cm
     

    Umieszczone na odwrocie obrazu nazwisko Wołkowicz przypomina o wcześniejszych, jeszcze przedwojennych związkach Jana Cybisa z Krzemieńcem i tamtejszą kolonią artystów, którzy przyjeżdżali tu w trzydziestych latach XX wieku. Cybis, przybywający w Krzemieńcu od pierwszych miesięcy wojny (1939-1943), był tam niejako „u siebie“ i mógł czuć się w miarę bezpiecznie. W Krzemieńcu spotkał wówczas malarza Bronisława Wołkowicza (1911-1943), być może pierwszego właściciela tego obrazu.

    Krajobraz zimowy z Krzemieńca jest „klasycznym przykładem maestrii Jana Cybisa i konsekwencji jego malarskiego programu“. Artysta był pejzażystą, „dla którego natura była jedynie pretekstem malarskim do rozgrywania gier barwnych“. Zgodnie z programem kapistów, artysta odwołując się do natury treść obrazu „traktował jako element podrzędny w stosunku do formy, negował wszelką anegdotę i literaturę. Istotne dlań było doprowadzenie do odpowiedniego nastroju, do zorganizowania płótna za pomocą koloru i faktury“.

    Według załączonej ekspertyzy p. Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej (Kraków, 1 X 1999).
     

     

Jan Cybis (1897 - 1972)

Jan Cybis (Wróblin na Śląsku Opolskim 1897 - Warszawa 1972) rozpoczął studia malarskie w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu (1920-1921). Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. W 1924 wraz z grupą kolegów tworzących tzw. Komitet Paryski (w skrócie „KP”; stąd nazwa grupy „kapiści”) wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę początkowo w kontakcie z Pankiewiczem, później samodzielnie. W 1930 wziął udział w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak, później we wspólnej wystawie w Genewie, a po powrocie do kraju w 1931 także w zbiorowej wystawie w Polskim Klubie Artystycznym w Warszawie. W 1932 miał pierwszą wystawę indywidualną w Krakowie. Był główną postacią grupy, propagatorem założeń wysuwających na naczelne miejsce zagadnienia koloru, który „był treścią i formą” jego malarstwa. Ostatnia wystawa w warszawskiej Zachęcie dała możliwość prześledzenia jego bardzo konsekwentnej drogi twórczej. Odrzucając wszelką anegdotę, tworzył obrazy malowane „z powodem plastycznym” – pejzaże, martwe natury, portrety. Był także tłumaczem i krytykiem sztuki, pisywał artykuły, m.in. do krakowskiego „Głosu Plastyków” , którego redaktorem naczelnym został w roku 1937. W roku 1946 został profesorem warszawskiej ASP, gdzie wykładał do 1968 (z przerwą 1951-1957). W 1955 wykładał też w PWSSP w Sopocie.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
20 03 201684 25 000 PLN 40 000 PLN EURO   USD   PLN