Jan Cybis | <i>KRAJOBRAZ WIOSENNY Z KRZEMIEŃCA, 1943</i> | olej, płótno | 35 x 49 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

obraz w ramie

obraz w ramie

  • Tytuł:   KRAJOBRAZ WIOSENNY Z KRZEMIEŃCA, 1943
  • Artysta:  Jan Cybis
  • Wymiary :  35 x 49 cm
  • Technika:  olej, płótno
  • Wywoławcza: 25 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. l.d.: Jan Cybis
    Na górnej listwie krosna napis ołówkiem: Wiosna 1943 (ostatni)
    Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 59x73 cm
     

    Krajobraz wiosenny z Krzemieńca - „przykład malarstwa kapistowskiego, w którym natura jest jedynie pretekstem do prowadzania gier barwnych“ - powstał wiosną 1943 roku i jest jednym z ostatnich obrazów artysty namalowanych w Krzemieńcu na Wołyniu. Cybis, który we wrześniu 1939 roku przedostał się najpierw do Tarnopola, a później do Krzemieńca, spędził tu kilka lat, ukrywając się przed Niemcami, którzy poszukiwali go jako Hansa Cibisa, urodzonego na Śląsku zdrajcę narodu niemieckiego. W Krzemieńcu mieszkał przy ul. Szumskiej 32, w domu położonym na wzgórzu. Roztaczał się stąd widok na miasto, który artysta wielokrotnie malował.
     

    Według załączonej ekspertyzy p. Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej (Kraków, 1 X 1999).

Jan Cybis (1897 - 1972)

Jan Cybis (Wróblin na Śląsku Opolskim 1897 - Warszawa 1972) rozpoczął studia malarskie w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu (1920-1921). Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. W 1924 wraz z grupą kolegów tworzących tzw. Komitet Paryski (w skrócie „KP”; stąd nazwa grupy „kapiści”) wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę początkowo w kontakcie z Pankiewiczem, później samodzielnie. W 1930 wziął udział w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak, później we wspólnej wystawie w Genewie, a po powrocie do kraju w 1931 także w zbiorowej wystawie w Polskim Klubie Artystycznym w Warszawie. W 1932 miał pierwszą wystawę indywidualną w Krakowie. Był główną postacią grupy, propagatorem założeń wysuwających na naczelne miejsce zagadnienia koloru, który „był treścią i formą” jego malarstwa. Ostatnia wystawa w warszawskiej Zachęcie dała możliwość prześledzenia jego bardzo konsekwentnej drogi twórczej. Odrzucając wszelką anegdotę, tworzył obrazy malowane „z powodem plastycznym” – pejzaże, martwe natury, portrety. Był także tłumaczem i krytykiem sztuki, pisywał artykuły, m.in. do krakowskiego „Głosu Plastyków” , którego redaktorem naczelnym został w roku 1937. W roku 1946 został profesorem warszawskiej ASP, gdzie wykładał do 1968 (z przerwą 1951-1957). W 1955 wykładał też w PWSSP w Sopocie.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
20 03 201685 25 000 PLN 27 000 PLN EURO   USD   PLN