Piotr Michałowski | <i>STUDIUM KONIA</i> | akwarela, papier | 21.5 x 31 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

zdjęcie obrazu w ramie

zdjęcie obrazu w ramie

  • Tytuł:   STUDIUM KONIA
  • Artysta:  Piotr Michałowski
  • Wymiary :  21.5 x 31 cm
  • Technika:  akwarela, papier
  • Wywoławcza: 10 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  


    wymiary w świetle passe-partout

    wymiary w ramie 45 x 55 cm

     
    Akwarela pochodzi ze zbiorów rodziny artysty.
     
    W załączeniu ekspertyzy: doc. dr Heleny Blum (Kraków, 8 IX 1981) i p. Anny Król, kustosza Muzeum Narodowego w Krakowie.
     
    „Szkic wykazuje znakomite opanowanie anatomii konia, jak i operowanie plamą barwną. Charakterystyczne opracowanie szczegółów [porównaj] inne studia artysty, który wykonywał ich bardzo wiele, nie tylko dla celów artystycznych, ale i [dla] studiów zwierząt. Koń na przedstawionej akwareli wykazuje pewne ożywienie, zaznaczające się zwrotem łba i żywym spojrzeniem. Cechy te, jak i pewne pochodzenie akwareli ze zbiorów rodziny artysty, świadczą o niewątpliwym autorstwie Piotra Michałowskiego“.
    Z ekspertyzy doc. dr Heleny Blum (1904-1984), historyka sztuki, krytyka, muzeologa, wybitnej znawczyni sztuki nowoczesnej, autorki wielu wystaw i opracowań, m.in. wystawy Piotra Michałowskiego (1955), monografii Olgi Boznańskiej, Zbigniewa Pronaszki czy albumu Stanisława Wyspiańskiego.
     
Piotr Michałowski (1800 - 1855)

Piotr Michałowski był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
19 06 201658 10 000 PLN -  N/A   USD   PLN