Rajmund Ziemski | <i>PEJZAŻ 24/1989</i> | akryl, płótno | 110.5 x 46 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

zdjęcie odwrocia obrazu

zdjęcie odwrocia obrazu

  • Tytuł:   PEJZAŻ 24/1989
  • Artysta:  Rajmund Ziemski
  • Wymiary :  110.5 x 46 cm
  • Technika:  akryl, płótno
  • Wywoławcza: 14 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  

    sygn. p.d.: 89 | RAJMUND ZIEMSKI
    na odwrocie na płótnie sygnatura: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 24/89 | 110 x 45 oraz pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę
     
    Obraz wystawiany i reprodukowany:
    - Polsk konst, Galleri Kram Art-On, Halmstad [Szwecja] 26 VI - 25 VIII 1990, (kat.), il. barwna. s. 31;
    - Joanna Kania (oprac.), Jola Gola, Maryla Sitkowska (współpraca), Rajmund Ziemski. Malarstwo, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, nr kat. 599, il. barwna (na dołączonej płycie CD; jako Bez tytułu, 1989, własność rodziny).
     

Rajmund Ziemski (1930 - 2005)

Rajmund Ziemski studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
19 06 2016109 14 000 PLN -  N/A   USD   PLN