Jan Lebenstein | <i>APOLLO I MARSJASZ, 1965</i> | długopis, tusz, pędzel, akwarela, papier | 43 x 30 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

zdjęcie obrazu w ramie

zdjęcie obrazu w ramie

  • Tytuł:   APOLLO I MARSJASZ, 1965
  • Artysta:  Jan Lebenstein
  • Wymiary :  43 x 30 cm
  • Technika:  długopis, tusz, pędzel, akwarela, papier
  • Wywoławcza: 12 000 PLN 
  • Informacje dodatkowe:  


    wymiary w świetle passe-partout

     
    sygn. dłg. l.d.: Lebenstein 65
    na odwr. nalepka z wystawy Jana Lebensteina, Galeria u Jezuitów, Poznań 16 VI - 5 VII 1997 oraz nalepka z danymi pracy i nr 51
     
    Mit o Apollinie i Marsjaszu stał się tematem znanego wiersza Zbigniewa Herberta (z tomu Studium przedmiotu, 1961). Potem poeta zadedykował go Janowi Lebensteinowi, którego sztukę postrzegał jako opowiedzenie się po stronie Marsjasza (pierwiastka dionizyjskiego, apelującego do zmysłów), przeciw pierwiastkowi apollińskiemu (sztuce racjonalnej, opartej na regułach, wyrozumowanej). Lebenstein namalował obraz pod tym samym tytułem, różniący się kompozycją od oferowanej akwareli. Ta natomiast ma wiele wspólnego z innym tematem podejmowanym przez malarza - Igraszki fauna - zbudowanym kompozycyjnie z dwóch postaci ustawionych antytetycznie wobec siebie (repr. m.in. w katalogu: Jan Lebenstein. Warszawa - Paryż. Prace z lat 1956-1972, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 25 VI - 28 VIII 2010, s. 161).
     
Jan Lebenstein (1930 - 1999)

Jan Lebenstein w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.
NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
19 06 201692 12 000 PLN -  N/A   USD   PLN