Bruno Schulz | <i>SZEŚĆ NAGICH POSTACI PRZY STOLE, 1934-1936</i> | ołówek, papier | 13.5 x 18.5 cm więcej zdjęć

Dodatkowe zdjęcia:

odwrocie

odwrocie

obraz w ramie

obraz w ramie

odwrocie w ramie

odwrocie w ramie

  • Tytuł:   SZEŚĆ NAGICH POSTACI PRZY STOLE, 1934-1936
  • Artysta:  Bruno Schulz
  • Wymiary :  13.5 x 18.5 cm
  • Technika:  ołówek, papier
  • Wywoławcza: 50 000 PLN 
  • zobacz wyniki aukcji tego obiektu
  • Informacje dodatkowe:  

     
    RYSUNEK DWUSTRONNY
    Pochodzenie:
    ze zbiorów Jerzego Ficowskiego (1924-2006), poety, pisarza, tłumacza, m.in. wybitnego znawcy twórczości Brunona Schulza. Do rysunku dołączone jest – wydane przez J. Ficowskiego – rękopiśmienne potwierdzenie autorstwa Brunona Schulza.
     
    awers: SZEŚĆ NAGICH POSTACI PRZY STOLE, 1934-1936
    ołówek, papier, 13,5 x 18,5 cm (w świetle passe-partout: 13,1 x 18,2 cm)
     
    Rysunek Sześć postaci... jest wstępnym szkicem ilustracji, która w nieco zmienionej formie znalazła się w pierwszym wydaniu Sanatorium pod klepsydrą Warszawa, Towarzystwo Wydawnicze „Rój“, 1937; s. 225; opowiadanie Edzio).
     
    Rysunek jest opisany i reprodukowany:
    Bruno Schulz 1892 – 1942. Katalog – pamiętnik wystawy „Bruno Schulz. Ad Memoriam“ [pod red. W. Chmurzyńskiego], Warszawa, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Warszawa 1995, s. 296, nr kat. 507; il. 197 na s. 280 [datowanie: ok. 1936];
    – Bruno Schulz. Księga obrazów. Zebrał, opracował, komentarzami opatrzył Jerzy Ficowski, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012, il. na s. 448 [dat.: ok. 1934].
     
    rewers: DWIE KOBIETY, ok. 1935
    tusz, ołówek, papier, 18,5 x 13,5 cm (w świetle passe-partout: 18,2 x 13,1 cm)
     
    Szkic dwóch postaci kobiecych z rysunku na awersie, a później w ilustracji do – wzmiankowanego obok – wydania Sanatorium pod klepsydrą (s. 225).
     
    Rysunek jest opisany i reprodukowany:
    The drawings of Bruno Schulz, Edited and with an introduction by Jerzy Ficowski. With an Essay by Ewa Kuryluk, Evanston, Northwestern University Press, 1990, s. 111, nr kat. 60;
    Bruno Schulz 1892 – 1942. Katalog – pamiętnik wystawy „Bruno Schulz. Ad Memoriam“ [pod red. W. Chmurzyńskiego], Warszawa, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Warszawa 1995, s. 296, nr kat. 507, bez il. [dat.: ok. 1936];
    – Bruno Schulz. Księga obrazów...., il. na s. 319 [datowanie: ok. 1934].

     
     
Bruno Schulz (1892 - 1942)

Bruno Schulz (Drohobycz 1892 – Drohobycz 1942) studiował na Wydziale Architektury Politechniki Lwowskiej (1913-1914) i malarstwo w ASP we Wiedniu (1914-1915). Całe życie spędził w Drohobyczu, gdzie pracował jako nauczyciel rysunku w Gimnazjum im. Władysława Jagiełły (1924-1941). Utrzymywał przyjaźnie głównie w środowisku literackim, m. in. z Witkacym, którego odwiedzał w Zakopanem (1930) i z Zofią Nałkowską, którą od 1933 wielokrotnie odwiedzał w Warszawie. W 1938 otrzymał Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury. Obok literatury, która była główną dziedziną jego twórczości, uprawiał rysunek, grafikę (cliché verre – teka „Xięga Bałwochwalcza”, 1922) i ilustrację, przeważnie do własnych utworów. Zginął zastrzelony na ulicy w dniu eksterminacji drohobyckich Żydów.

NOTOWANIA AUKCYJNE
Data aukcjiNr kat WywoławczaUzyskanazmień:
10 12 201764 50 000 PLN 95 000 PLN  N/A   USD   PLN